seo

Audyt SEO – co to jest?

Pierwszym etapem procesu pozycjonowania zawsze powinien być audyt SEO. Jednak warto wykonywać go też w innych okolicznościach i powtarzać regularnie. Dzięki temu witryna będzie dopasowana do aktualnych wymagań wyszukiwarki, a to z kolei przełoży się na większą widoczność w sieci. Prowadzisz własną stronę internetową, ale nie wiesz, co to audyt SEO? Prawdopodobnie pozbawiasz się szansy na lepsze efekty pozycjonowania. Sprawdź koniecznie, na czym polega audyt pod kątem SEO i kiedy warto go przeprowadzić.

Czym jest audyt SEO?

W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, czym właściwie jest SEO. Termin ten to skrót od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization, a jego polski odpowiednik stanowi optymalizacja pod kątem wyszukiwarki. Chodzi o to, aby dopasować stronę internetową do czynników rankingowych, aby wyświetlała się ona na wysokiej pozycji w wynikach naturalnych.

Teraz łatwiej będzie zrozumieć termin audyt SEO. Co to jest? To analiza serwisu pod kątem dopasowania do wspomnianych czynników rankingowych. Specjaliści sprawdzają aspekty, które mają wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce. Wszystko, co ma znaczenie dla SEO, jest dokładnie analizowane – dotyczy to zarówno elementów strony, jak i czynności off-site, czyli wykonywanych poza stroną (np. link building).

Audyt przeprowadzany jest za pomocą wielu różnych metod, narzędzi i programów. Następnie zostaje sporządzony raport, czyli dokument zawierający listę wykrytych błędów, rekomendowane sposoby ich naprawy, a także mocne strony serwisu. To najważniejszy aspekt audytu, ponieważ stanowi podstawę do planowania strategii pozycjonowania. Dzięki tym informacjom pozycjoner wie, jakie elementy musi poprawić i na co nakierować działania.

Jakie aspekty analizowane są podczas audytu SEO?

Podczas audytu SEO analizowane są wszystkie aspekty, które mają – mniejszy lub większy – wpływ na pozycję strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Strona sprawdzana jest pod kątem dopasowania do czynników rankingowych wyszukiwarki. Jakiej wyszukiwarki? To zależy od grupy docelowej. W Polsce największą popularnością cieszy się Google (ponad 95% użytkowników) dlatego serwisy kierowane do polskich odbiorców powinny być analizowane pod kątem dopasowania do wymagań właśnie tej wyszukiwarki.

W trakcie audytu SEO sprawdzane są takie aspekty jak: 

  • frazy kluczowe,
  • treści,
  • wydajność strony, 
  • duplikaty, 
  • linki wewnętrzne i zewnętrzne, 
  • meta tytuły i meta opisy, 
  • adresy URL, 
  • plik robots.txt oraz mapa strony, 
  • opisy i atrybuty plików graficznych, 
  • aktywność w social mediach oraz w innych serwisach.  

Kiedy należy wykonać audyt SEO?

Audyt SEO wykonywany jest zawsze przed planowaniem strategii pozycjonowania. Dzięki temu wiadomo, jakie błędy występują na stronie i co nie pozwala jej wspiąć się na szczyt wyników wyszukiwania. Jednak jedna analizy nie wystarczy. Warto wykonywać ją regularnie, ponieważ algorytmy Google oraz czynniki rankingowe są stale aktualizowane. To, co działało do tej pory, może już nie przynosić efektów. Oprócz tego audyt SEO warto wykonać gdy:

  • zauważysz nagły spadek ruchu na stronie, 
  • zauważysz nagły spadek konwersji na stronie, 
  • przenosisz stronę na inny adres, 
  • przebudowujesz stronę.

To zadanie warto powierzyć profesjonalnej agencji SEO. Pamiętaj, że do wykonania analizy potrzebne są specjalne narzędzia, a także doskonała znajomość wymagań wyszukiwarki Google i aktualnych czynników rankingowych. Do tego specjalista z zewnątrz na pewno oceni stronę obiektywniej niż jej właściciel, dlatego będzie w stanie przeprowadzić skuteczniejszy audyt SEO. Co to znaczy? Otóż osoba zajmująca się serwisem na co dzień często nie jest w stanie spojrzeć z szerszej perspektywy i trudno jej wyłapać błędy.  

Ofertę agencji, która świadczy usługi związane z SEO znajdziesz tutaj: https://adshock.pl/

Dlaczego warto analizować stronę internetową?

Audyt SEO pomaga wykryć błędy, a także mocne strony serwisu. Na podstawie raportu można zatem stworzyć skuteczną strategię pozycjonowania, która pozwoli stronie zyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce. Optymalizacja bez wcześniejszej analizy jest jak błądzenie w ciemnościach – nie do końca wiadomo, w jakim miejscu znajduje się serwis oraz w jakim kierunku osoba zarządzająca powinna się poruszać.