podpis

Czy franczyza się opłaca? Ile można dzięki niej zarobić?

Żyjemy w XXI wieku, w którym — tak się przynajmniej zdaje — większość wynalazków już powstała. Nie inaczej jest z pomysłami na biznes. Największe firmy mają już tak silne pozycje, że bardzo trudno z nimi konkurować. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto otwierać własnych przedsiębiorstw. Rynek jest na tyle chłonny, że każdy, kto ma dobry pomysł i wie jak go zrealizować, sprawdzi się w roli przedsiębiorcy.

Co ciekawe, sporo możliwości czeka również i na tych, którzy posiadają kapitał, lokal bądź oba, ale nie mają tego najważniejszego — pomysłu. Ktoś może zapytać: udany biznes bez pomysłu? Tak, dziś jest to możliwe. Żeby jednak taka taktyka się powiodła, musi być realizowana na solidnych podstawach. W tym wypadku słowo klucz stanowi franczyza. W internecie nikogo nie dziwi ogrom propozycji na biznes, w tym również oferty franczyz. Reklamują się w zasadzie wszystkie firmy bez względu na wielkość, które chcą podjąć współpracę z franczyzobiorcami. Jednak zanim poznasz plusy i kilka minusów omawianego sposobu na biznes, warto poznać kilka słów o tym, czym w ogóle jest franczyza.

Franczyza to umowa między franczyzodawcą, który sprzedaje franczyzobiorcy swój pomysł na biznes. Franczyzobiorca w zamian za pieniądze dostaje gotową markę oraz technologie. Tak w dużym skrócie można opisać schemat działania. Czy franczyza się opłaca?

Franczyza — czy warto wchodzić w ten biznes? 

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że mając kapitał połączony z lokalem, a nie mając pomysłu na biznes, dobrze jest skorzystać z gotowych rozwiązań. Wszystko zależy oczywiście od tego, jakiemu biznesowi chcesz się poświęcić, ale o tym za chwilę. Na początek sprawdź, jakie są plusy i minusy omawianego rozwiązania. 

Do zalet franczyzy należą możliwość prowadzenia biznesu pod znaną marką, technologia, pomysł na biznes, urządzenia oraz inne potrzebne elementy są dostarczane przez franczyzodawcę, wsparcie szkoleniowe, a także zminimalizowanie ryzyka wchodzenia na rynek z własną marką i niesprawdzonym biznesem, ponieważ franczyza z reguły jest rozpoznawalna.

Natomiast wśród wad franczyzy należy wymienić brak miejsca na własne pomysły, możliwe kontrole i ewentualne kary od franczyzodawcy w przypadku niedopełnienia warunków umowy, a także konieczność spełniania różnych wymogów, na przykład dotyczących minimalnej sprzedaży.

Ocena powyższych zalet oraz wad zależy od subiektywnego zdania każdego przyszłego przedsiębiorcy. Nie da się zatem odpowiedzieć na pytanie na temat franczyzy: “Czy się opłaca tego typu rozwiązanie?”. Warto zastanowić się nad tego typu biznesem, szczególnie jeśli nie posiadasz żadnego własnego pomysłu lub zdolności, które mogą popchnąć Cię do założenia firmy.

Aby lepiej zrozumieć zasady działania franczyzy oraz jej zalet, wyobraź sobie znane sieci restauracji typu fast-food. Już na samo wspomnienie przed oczami ukazują się znane na całym świecie marki oraz ich produkty. Tak właśnie działa franczyza. Mając jako partnera dużą sieć, możesz liczyć już na wstępie, że o Twoja przyszła restauracja stanie się popularna, a klienci od początku będą ja rozpoznawać. To duża zaleta. Autorski pomysł, na przykład w gastronomii zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Poczta pantoflowa działa świetnie, ale tylko pod warunkiem rosnącej popularności restauracji. Musisz być zatem gotowy na czekanie, a to wiąże się z pewnymi stratami finansowymi.

Franczyza – czy to dobry pomysł?

W tym wypadku pytanie dotyczące franczyzy: “Czy to dobry pomysł?”, wydaje się być zasadne, a odpowiedź na nie nie jest trudna. To dobry pomysł, jeśli wchodzisz we współpracę ze znaną marką, która już od samego początku zapewnia Ci rozpoznawalność i reklamę. Jeśli chodzi o zarobki, jakie można osiągnąć, to zależą one od lokalizacji oraz umowy, którą podpisałeś. Nie bez znaczenia jest również zawarty w niej punkt dotyczący ewentualnych kar finansowych, które możesz ponieść za niespełnianie warunków. Zanim cokolwiek podpiszesz, dobrze jest sprawdzić całą umowę, żeby w przyszłości nie spotkać się z nieprzyjemnie zaskakującym punktem.